De sleutel tot succes volgens Peter: mentale weerbaarheid.

Zes maanden lang werkten onze breaking3-deelnemers toe naar één doel: een marathon lopen onder de magische grens van drie uur. Fysiek zijn ze er volgens de coaches helemaal klaar voor. Nu we de laatste week ingaan, is ook de mentale voorbereiding gestart. Wij legden ons oor te luister bij één van de deelnemers. Met maar liefst 16 marathons op de teller, deelt Peter De Groof zijn ervaringen over het psychische aspect bij marathonlopen. Én als absolute weggever krijg je er nog 7 tips om met wedstrijdstress komaf te maken bovenop!

Zondag 8 april staat de marathon van Rotterdam op het programma. Beginnen de stresskriebels stilaan toe te slaan?
De marathon van Rotterdam is me niet vreemd, waardoor ik eerder rustig toeleef naar zondag. Ik heb altijd een speciaal gevoel gehad bij deze marathon, met die reden wil ik er maar wat graag onder de drie uur duiken. Het is een heel mooi parcours en ook de publieke belangstelling zorgt voor een leuke sfeer. Ik weet dat ik in staat ben om deze opdracht tot een goed einde te brengen. Momenteel heb ik een zeer goed gevoel, zodoende dat ik optimistisch naar Nederland trek.

Met een persoonlijke besttijd van 03 h 03 min kwam je al aardig in de buurt van je doelstelling. Wat is volgens jou de allesbepalende succesfactor?
Drie minuten van je tijd afpeuzelen lijkt makkelijker dan het effectief is. Ik voel dat ik gegroeid ben en flirt met de drie-uur-grens, maar 42 kilometer is lang. Volgens mij gaat het tempo uiterst belangrijk zijn. Tijdens de trainingen moest ik van coach Thijs regelmatig tempoblokken inlassen. Gedurende deze blokken diende ik de aangewezen marathonsnelheid te lopen. Ik heb gemerkt dat ik dit ritme aankan, maar uiteraard heb je bij een training ook rustigere momenten waarbij je wat kan recupereren. Tijdens een marathon valt dit natuurlijk weg, waardoor je op een gegeven moment toch tijd moet inboeten.

Hoe belangrijk is je mentale weerbaarheid op dergelijke momenten?
Het mentale aspect bij marathonlopen wordt te vaak onderschat. Je bent in je hoofd heel erg bezig met je eindtijd. Als controlefreak weet ik precies wat ik moet doen, maar toch zijn die laatste 7 à 8 kilometer onvoorspelbaar. Het is logisch dat je ergens verval hebt, maar je krijgt toch een fameuze tik te verwerken. Je weet dat het komt, maar de impact kan je onmogelijk voorspellen. Op dat moment beslist de ‘vorm van de dag’ en je mentale weerbaarheid over je tijd.

Kan je het gevoel tijdens dat specifieke moment van de marathon beschrijven?
Je bent moe, uitgeput … en eigenlijk wil je dat het stopt. Maar toch moet je nog minstens 30 minuten alles geven. Op zo’n moment doet alles pijn. Je spieren zijn op. In je hoofd ga je aan het rekenen. Het is nét dan dat de wilskracht bovenkomt. Dat ene specifieke moment heb je die intrinsieke sterke drive nodig en dat maakt van iemand een echte marathonloper. Ik ga meestal over tot een soort van automatische piloot. Ik focus mij op wat ik nog moet doen: het verval beperken, voldoende drinken en nog een laatste energiegelletje binnenspelen.

Ben je iemand die wel wat emotionele ondersteuning kan gebruiken doorheen je marathon?
Ik kan mezelf goed motiveren, maar aanmoedigingen kunnen enorm helpen wanneer het even minder gaat. In Rotterdam zullen mijn vrouw Kathelijne en de 2 kids ongetwijfeld meeleven vanaf de zijlijn. Verder kan ik ook rekenen op de steun van mijn vaste coach Benny. Persoonlijke coaching kan op zo’n momenten echt een enorme steun betekenen. Het is onder andere die bron van motivatie die voor het verschil kan zorgen. Af en toe denk ik ook terug aan mijn ervaringen uit vorige marathons, die ik trouwens graag neerschrijf in een persoonlijke blog.

Hoe groot zou de ontgoocheling zijn indien je niet onder de grens van drie uur kan finishen?
Ik denk niet dat er sprake zal zijn van ontgoocheling. Indien ik het niet haal, waag in 2 weken later opnieuw mijn kans tijdens de marathon van Krakau. Ik zal zeker en vast terugkijken op een zeer geslaagde coaching van Energy Lab doorheen dit project. Via het online trainingsplatform van hun partner Polar kreeg ik steeds mooie indicaties van mijn progressie. Alle gegevens vanuit de Polar M430 hardloophorloge werden op dit platform geregistreerd, zodat coach Thijs alles nauwgezet kon opvolgen. De persoonlijke begeleiding gedurende dit traject vond ik een ongelooflijk pluspunt. De wekelijkse feedback op maat tijdens Breaking3 is datgene waarnaar je als recreatief loper op zoek bent. Die momenten deden écht deugd. Oh ja, niet te vergeten … je leeft met z’n allen toe naar één gemeenschappelijk doel, die groepssfeer beleven is een fantastische ervaring.

Wedstrijdstress, het is een bekend fenomeen onder de (marathon)lopers. Én net daarom geeft Energy Lab jou als extraatje nog 7 tips om jouw nervositeit onder controle te houden:

  1. Focus op het positieve wanneer de negatieve gedachten zich opstapelen;
  2. Heb geen schrik van de pijn, je hebt lang getraind om door deze moeilijke momenten heen te lopen;
  3. Panikeer niet als je een stresskriebel in je maag voelt, die extra dosis adrenaline zal je juist vooruit stuwen;
  4. Laat je niet intimideren door de mensen om je heen in de startzone;
  5. Tracht je af te sluiten van de drukte en laat bijvoorbeeld je lievelingsmuziek door je oren knallen;
  6. Probeer je race op voorhand ook niet te overanalyseren, dat bezorgt je alleen meer zenuwen;
  7. Geniet van je marathon, van het parcours en de sfeer. Want: lopen is leven!

👉🏼 Inschrijven voor een nieuwe reeks Breaking3 kan HIER!