Het advies van onze coaches in de laatste rechte lijn richting marathon.

Nog een kleine 3 maand en de grote dag voor onze Breaking3-lopers is aangebroken. Tijdens de marathons van Rotterdam en Antwerpen zullen zij namelijk aan de start staan met enorme ambities. Halfweg het traject, bespreken we met onze coaches Thijs en Jolien de evoluties bij de deelnemers. Zijn ze tevreden over het reeds geleverde werk op het vlak van voeding en fysieke paraatheid? Maar we polsen ook even waar de focus ligt in deze laatste rechte lijn richting de magische grens van 3 uur.

Hoe verliep het traject van de deelnemers tot nu toe? Hebben we te maken met tevreden coaches?
Zeker en vast. Wij houden alvast een positief gevoel over aan het eerste deel van dit Breaking3-project. Onze lopers zitten op schema om hun persoonlijke besttijd te verbeteren. Momenteel zijn er 2 blessures die moeten opgevolgd worden. Met deze individuen gaan we heel realistisch bekijken of het haalbaar blijft om hen voor te bereiden op een marathon. Té grote inhaalbewegingen nastreven zou nefast zijn voor hun gezondheid, dat willen we absoluut vermijden.

Een echte winterprik bleef voorlopig uit. Thijs, denk je dat dit in het voordeel van de deelnemers speelt?
Ik zag dat onze deelnemers hun schema quasi probleemloos konden volgen tijdens deze koudere periode. Wanneer het bijvoorbeeld bij sneeuw of ijs te gevaarlijk bleek om te lopen, hebben we de lopers aangeraden om te kiezen voor een alternatieve training. Je zoekt dan beter even een loopband, de crosstrainer of de fiets op. Ook een zwemtraining inlassen op dergelijke momenten zorgt dat je cardio getraind blijft. Verder zijn de feestdagen en tal van recepties stilaan achter de rug, waardoor de deelnemers zich nu opnieuw 100 procent kunnen focussen op hun trainingen.

Jolien, jij bent onze voedingsexpert. Hoe staan onze deelnemers er momenteel voor op dit vlak?
Nog heel wat lopers moeten hun wedstrijdgewicht bereiken. Een algemeen aangenomen stelling is de volgende: een gewichtsdaling van 10 procent, zal resulteren in zo’n 10 procent sneller looptijd. Daarom is voeding een erg onderschatte factor, maar wel van groot belang in dit project. Als coaches gebruiken wij uiteraard alle mogelijke aspecten om de tijden van onze deelnemers te verbeteren. Wij houden ervan om samen met hen, via de juiste professionele begeleiding, hun dromen te verwezenlijken. Echter ‘te scherp’ staan kan ook negatieve gevolgen hebben. Ik denk dan aan overtraining, krachtverlies of spierafbraak.

Thijs Dekiere moedigt de deelnemers aan tijdens hun 10 kilometer test. Foto: Gregory Van Gansen.

Ben jij, net als Thijs, tevreden over de ontwikkelingen die de deelnemers maakten?
Ik merk enkel positieve evoluties op. We hebben te maken met ervaren lopers, maar met onze expertise kunnen we hen toch nog heel wat bijleren. Tijdens de workshop marathonvoeding legde ik vooral de nadruk op de basisvoeding. Deze moet volledig op punt staan, alvorens de focussen te leggen naar sportvoeding en eventuele supplementatie.

Tijdens de winterperiode is het imuunsysteem van onze deelnemers van groot belang. Ik bekijk afvallen niet als een sprintwedstrijd. Een geleidelijke evolutie is aangewezen om andere trainingseffecten of loopkwaliteiten niet in het gedrang te brengen. De deelnemers zijn erg gedreven en willen er absoluut alles uithalen wat erin zit. Daarom is deze deskundige begeleiding absoluut nodig. De grenzen moeten op een verstandige manier worden opgezocht.

Hoe zorg jij voor de opvolging van de lopers?
De deelnemers komen op regelmatige tijdstippen langs op consultatie. Dit gebeurt niet online, aangezien ik een face-to-facegesprek hoog in het vaandel draag. Tijdens elke visite wordt een DXA scan afgenomen om de progressie te overlopen. De deelnemers worden verder ook gevraagd om een voedingsdagboek in te vullen. Dit toets ik vervolgens af met de geleverde trainingsarbeid. Zo bekijken we samen dat een training met de juiste energievoorraad werd aangevat. Op deze manier kunnen de deelnemers leren uit de fouten die gemaakt werden.

 Binnenkort volgt met elke loper een tussentijds evaluatiegesprek. Waar ligt de trainingsfocus de komende maanden?
We willen tijdens dit gesprek bekijken welke eindtijd zij mogen ambiëren tijdens hun marathon, weet Thijs te vertellen. Voorlopig werd er sterk ingezet op het basis loopvolume bij onze deelnemers, nu gaan we over tot de specifieke marathonvoorbereiding. Door de intensiteit te verhogen en te werken met intervaltrainingen, hopen we de loopsnelheid omhoog te brengen. Via de Polar Flow-applicatie volgen we dit zéér nauwkeurig op. De Polar M430 sporthorloge zorgt met zijn 6 sensoren voor een gedetailleerde hartslagmeting tijdens deze intervaltrainingen.

 

Een intensieve training kan heel goed dienst doen om de wedstrijd te simuleren. Dit is dus het ideale moment om je voeding te testen.

 

Hoe belangrijk is voeding bij het herstel van deze intensieve trainingen?
Door de stijgende loopintensiteit, ga je meer suikers verbranden. Voldoende energie opnemen vóór, maar ook tijdens de trainingen is dus cruciaal. Een energie gel of een andere koolhydraatrijke snack kan tijdens je workout makkelijk van pas komen. Maar ook de recuperatie gaan we wat aanpassen. Tijdens korte en rustige trainingen kan een yoghurt of platte kaas met een stukje fruit volstaan als recuperatie. Na een intensieve training hebben we meer suikers nodig, die we kunnen aanvullen via rijstpap of chocolademelk. Daar ligt het grootste verschil de komende maanden.

Er wordt zoveel mogelijk gewerkt met gezonde voeding, aangezien er tijdens dit project gewerkt wordt met recreatieve lopers. Kan je hiernaast ook een bepaald product aanraden?
Tijdens het lopen kan je gebruik maken van de isotone sportdrank van SANAS, geeft Jolien aan. Hun Isomix is een ideale dorstlesser en bevat dextrose, fructose, sucrose maar vooral maltodextrine. Het verlies van vocht en mineralen door onder andere zweten wordt door deze formule perfect opgevangen. Isomix bevordert dus de opname van vocht tijdens de inspanning. Verder bevat dit product geen voedingszuren, overdadige aroma’s, kunstmatige zoetstoffen of felle kleurstoffen. Deze zorgen enkel voor maag- en darmlast en dragen dus niet bij tot een optimale prestatie.

👉🏼 Inschrijven voor een nieuwe reeks Breaking3 kan HIER!

Tim ontdekt het belang van sportvoeding als marathonloper

Tim Claes uit Duffel maakte dankzij de professionele begeleiding van Energy Lab een heuse metamorfose door. Onze coaches slaagden erin om op een verantwoorde manier zijn lichaamsgewicht te doen zakken. Halfweg het Breaking3-project lijkt het breken van zijn persoonlijke besttijd dan ook een erg realistisch doel. Maar als ex-topsporter, kijkt Tim graag ambitieus naar de toekomst. Het relaas van een strijd met de kilo’s lees je hier.

Met een besttijd van 3 h 40 min ben je wat een atypische deelnemer aan dit project, waarom denk je dat de coaches toch geloofden in jouw kunnen?
Ik kwam bij dit schitterende project terecht via Facebook. Echter, toen ik de voorwaarden tot deelname las, dacht ik bij mezelf: “oei”. Door mijn verleden als topsporter, waagde ik toch mijn kans. Ik trainde toen regelmatig 2 maal per dag, waardoor een hoge trainingsintensiteit op zich niet nieuw hoefde te zijn voor mijn lichaam. Ik wou testen hoe ver mijn mogelijkheden lagen op de marathon, indien ik er gedurende 6 maanden keihard voor ging leven.

Je speelde vroeger volleybal op een hoog niveau, maar hoe kwam je uiteindelijk terecht bij het lopen van marathons?
Ik heb altijd graag gelopen en op mijn 18de sprak ik reeds over een eerste marathon. Toen ik evenwel in het werkveld terechtkwam, werden deze plannen op de lange termijn geschoven. En zo kwam ik in 2011 aan de start van mijn eerste marathon. Ondertussen woog ik zo’n 130 kilogram en ging ik vooral lopen om gezond en fit te blijven. De passie groeide en ondertussen heb ik er in totaal al een 8-tal afgewerkt.

Je gewicht bleek in je sportverleden vaak jouw spreekwoordelijke hiel van Achilles, waardoor je toch met een bang hartje in dit project stapte?
Dat klopt, ik ging inderdaad ietwat bevreesd naar de kick-off meeting van Breaking3. Ik beschouw mezelf eerder als de rode lantaarn van de groep, maar voor mij persoonlijk gaf Paul Van Den Bosch de perfecte openingsspeech. Op zijn gekende uitdagende manier, stelde hij me toch meteen gerust. De nadruk op het feit dat we realistisch moesten omgaan met onze doelen gaf voor mij de klik. De eerlijke feedback van de coaches en de uiterst individuele begeleiding zorgden ervoor dat ik besloot om keihard voor dit project te gaan.

 

Dankzij Jolien, weeg ik vandaag al 7 kilogram lichter dan mijn beste gewicht ooit.
– Tim Claes.

 

In december vond de workshop marathonvoeding plaats, je was dan ook ongetwijfeld een aandachtige aanwezige?
Zeker en vast. Ik nam reeds voor deze workshop een afspraak met Jolien Lewyllie, de voedingsconsulente in dit project. Zij bracht me niet alleen bij hoe belangrijk voeding is, maar liet me ook voor het eerst bewust bezig zijn met sportvoeding. Zo stond ik voordien bijvoorbeeld nooit echt stil bij wat ik moest eten op rustdagen. Of beter nog, wat ik tijdens de middag moest eten als ik nadien een loopje had ingepland. Er komt veel meer bij kijken dan ik voorheen had durven denken. Ik weeg momenteel maar liefst 7 kilogram lichter dan ik ooit heb gewogen en we legden samen de doelstelling op 97 kilogram tegen mijn ‘moment de gloire’, de marathon van Antwerpen. Aan de hand van de DXA scan wordt mijn evolutie nauwkeurig opgevolgd.

Je bent ondertussen ook aan het experimenteren met de producten van onze voedingspartner SANAS, wat zijn jouw bevindingen?
Ik verlies van nature uit enorm veel vocht tijdens het lopen, wat wil zeggen dat ik heel wat moet ‘bijdrinken’. Mijn focuspunt is dan ook het vochtverlies en ik let extra op het eten voor, tijdens en na de marathontrainingen. Twintig minuten vóór een training drink ik alvast 500ml water met daarin een elektrolytentablet en eet ik een koolhydraatrijke snack. Onderweg neem ik 1 liter isotone sportdrank mee, met Pitaya-smaak (een aanrader). Daarnaast neem ik ook nog een energiebar mee en een gel van rode vruchten. Ik moet toegeven dat de energiebars van SANAS gemakkelijk binnengaan en de verpakking gaat ook eenvoudig en snel open. Thuis aangekomen, drink ik meteen een 750ml recovery shake met chocolade smaak en eet ik een extra yoghurtje. Ik ben er ongelooflijk mee bezig en door de positieve evoluties versterkt mijn goede gevoel.

 

De energiebar van SANAS krijg ik heel makkelijk binnen én het is bovendien nog lekker ook. Ik voel merkelijk dat ik er extra energie van krijg. Ik ga hier zeker enkele zaken van bijbestellen.
– Tim Claes

 

Hoe belangrijk is voor jou de begeleiding van de coaches van Energy Lab?
Het leuke aan dit project is de combinatie tussen de loopbegeleiding en de sportvoeding. Door de wekelijkse proactieve aanpak ga ik er enorm op vooruit. Thijs Dekiere volgt me ongelooflijk goed op. Hij geeft me vaak kleine tips of aandachtspunten die ik dan dien te vertalen naar mijn trainingen. Een trainingsschema kan je uiteraard gewoon volgen, maar het zijn net die kleine nuances van de coaches die het voor mezelf tot een topproject maken. Tijdens mijn trainingen wil ik vaak meer doen, maar dan is Thijs er om me perfect te begeleiden tot wat ik wel of niet mag doen. Verder ben ik voor het eerst in mijn marathoncarrière gedurende een periode van 10 weken, 5 maal per week aan het trainen. Meestal vind ik dat het na een kleine maand dan ‘welletjes’ is geweest, maar nu blijf ik heel hard zin hebben om te lopen.

Tijdens de winterperiode is het niet altijd makkelijk om je looptrainingen af te werken. Je nam de tips van onze coach Thijs Dekiere nogal letterlijk?
Thijs wist ons het volgende te vertellen: “Wanneer het bij sneeuw of ijs te gevaarlijk blijkt om te lopen, dan zoek je beter de loopband op of kies je eens voor een alternatieve training. Het kan helemaal geen kwaad om wat minder te lopen, zolang je cardio getraind blijft. Crosstraining of fietsen zijn ideale vervangtrainingen.”. Ik koos er bijvoorbeeld voor om te gaan zwemmen als herstel. De omstandigheden waren wel speciaal, een beetje surrealistisch zelfs (zie foto). Het sneeuwde buiten en ik had het volledige 25 meter zwembad voor mij alleen. Zalig, die stilte, enkel het geluid van m’n eigen crawlbeweging glijdend door het water doorbrak de stilte. Ritmisch, terwijl op mijn rug en mijn achterhoofd de sneeuwvlokjes smolten. Wat een schitterende ervaring, die ik tevens neerschreef in mijn persoonlijke blog over mijn belevingen tijdens dit project.

Jouw einddoel is het breken van je personal best tijdens de marathon van Antwerpen, hoe schat je jouw kansen in?
Ik voel aan mezelf dat ik al een heel eind sneller loop. Het officiële doel is een persoonlijke record. Ik probeer samen met de coaches in januari een realistische tijd voorop te stellen. Mijn gewicht gaat de goede richting uit en ik verteer de trainingen heel goed. Met een tijd van 3 h 10 min zou ik weliswaar niet onder de magische grens duiken, maar voor mezelf zou dit een ongelooflijke overwinning zijn. Ik kan alleen maar dromen van zo’n prestatie. Binnenkort loop ik de marathon van Tokio als laatste voorbereiding. Alles staat in het teken van de marathon van Antwerpen, waar ik een schitterend resultaat hoop neer te zetten.

Tim, we wensen je alvast veel succes tijdens de marathon van Antwerpen!

👉🏼 Inschrijven voor een nieuwe reeks Breaking3 kan HIER!